Ivan Miró / Publicat al Setmanari Directa 19.11.2012
Ara que la independència sembla inevitable, o que –siguem realistes-,
ara que el seu debat ha guanyat una centralitat rotunda en determinats sectors
socials, polítics i mediàtics (seria interessant saber què pensa la Catalunya de les
perifèries metropolitanes o la
Catalunya migrant), des dels moviments populars -habitualment
al·lèrgics a qualsevol idea d’Estat- hem de plantejar quines eines col·lectives
disposem per a possibilitar una independència més enllà de l’Estat propi.
Si per a l’independentisme burgés -perdò, transversal- es tracta,
esquematitzant, de traçar unes noves fronteres nacionals, un nou estat capitalista en la Unió Europea , i si,
fins i tot, des de determinades esquerres la qüestió diferencial és implementar
un genèric socialisme de tall estatista, per contra des dels moviments socials
i, suggereixo, des de l’esquerra independentista sensible al “poder popular”,
és central plantejar una estratègia alternativa de procés constituent.
Per a la teoria política clàssica, el procés constituent significa que
el poble exerceix la sobirania escollint els representants que redactaran una
nova constitució. Aquest procés liberal-representatiu, pel cas que ens ocupa,
significaria convocar un plebiscit d’autodeterminació o proclamar la
independència des del Parlament per, posteriorment, celebrar unes eleccions
generals catalanes que escullin els representants que elaborin la nova
constitució nacional. Aquesta lectura obté un consens absolut en el
sobiranisme, fins al punt que s’ha naturalitzat com l’únic horitzó possible per
assolir la independència.
Tant és així que, encara, no ha generat una crítica profunda ni una
alternativa estratègica d’aquells que, desitjant també la independència,
apostem per la superació de la democràcia representativa-liberal, avui
arquitectura jurídico-política de l’economia de mercat capitalista. Havent
viscut el 15M, amb una part important de la societat catalana expressant “ningú
no ens representa”, i amb debats sobre la
república del 99% damunt la
taula, aquesta problemàtica ha de ser forçosament afrontada.
Per altra, existeix una teoria socialista de l’Estat (“l’apropiació
popular de l’Estat”) que, a nivell metodològic, oscil·la entre assumir el
paradigma liberal-representatiu (referèndum-eleccions-constitució) fins a
models insurreccionals, a la
bolxevic. La via socialista-estatista a la independència, tanmateix, no ha
estat desenvolupada en profunditat pels qui la defensen, si bé subjau en
determinades reivindicacions quan, en les lluites contra les retallades
socials, per exemple, es reclama la “nacionalització de la banca” o la
“estatalització de l’economia i dels sectors energètics”. Ara bé. Són aquestes
teories adequades per a exercir no ja la independència, sinó l’autodeterminació
permanent del poble català? Sincerament: ens interessen per a l’endemà de la
independència? No són fòrmules que, per contra, garanteixen l’expropiació
política de la societat catalana?
Des d’una perspectiva històrica, i a causa precisament de la manca
d’un estat propi, els i les catalanes hem construit la nostra organització
social, política, econòmica i cultural de forma no estatal. Des de les
societats obreres de resistència de 1855 a l’economia popular, cooperativa i
mutualista entre 1870 i 1939; des dels ateneus, sindicats, escoles lliures,
casals, entitats culturals i teatrals, corals i orfeons, a les institucions
científiques, literàries, educatives, al llarg de la nostra història
contemporània i fins la derrota de 1939, la Catalunya moderna i
emancipadora articulà la seva solidaritat social des de l’autoorganització
col·lectiva, això és, sense i contra l’Estat.
Quasi exterminat, aquest subjecte constituent renasqué i reemprengué
l’edificació d’un pais propi al bell mig de la dictadura franquista. Altra
vegada sense Estat i amb l’Estat en contra. Cooperatives d’habitatge, escoles
laiques i mixtes, editorials, universitats populars, col·legis professionals,
diaris i revistes, escoltisme i excursionisme, sindicats i assemblees obreres,
organitzacions feministes, associacions de veïnes i veïns.
Aquesta democràcia
catalana real, malauradament, fou bandejada pels partits polítics
espanyols i catalans en la transició a la democràcia, la dels “demòcrates de
tota la vida”. Reduint a l’Estat la potència col·lectiva, normativitzant el
procés institucional, es desplaçà el subjecte social i cooperatiu i romangué la
pallofa putrefacte de la monarquia, això si, constitucionalitzada. De
l’autonomia social a l’Estat de les autonomies, del poder popular a la
democràcia autoritària de mercat, el nou estat ja estava llest per a ingressar
en l’aleshores Comunitat Econòmica Europea. Un nou estat d’Europa. Ens sona?
No era això, companys, no era això, cantava Llach fa més de trenta anys. Aprenguem doncs, i
anticipem-nos. Per a ser fidels a la història social del nostre poble, per a
respectar la naturalesa multitudinària dels i les catalanes, però, sobretot,
per a construir una realitat nacional diferent a l’Estat-nació capitalista, hem
de pensar en un procés constituent altre,
que no subsumeixi la societat en l’Estat.
Ni liberals ni estatistes, cal una teoria revolucionària de l’Estat
que esdevingui una crítica pràctica del dret i les institucions estatals.
Passar del procés constituent liberal o socialista-estatal a la constitució
d’un poder constituent,
passar de l’autodeterminació jurídico-política a l’autodeterminació material.
Un poder constituent que exclogui que qualsevol finalitat exterior pugui ser
imposada a aquella conscientment construïda per la multitud en la seva
experiència quotidiana. O sigui: un poder constituent fet amb les nostres
pròpies mans.
Disposem d’una economia col·lectiva i cooperativa capaç de satisfer de
forma solidària el conjunt de les necessitats materials del poble català?
Disposem d’escoles i universitats democràtiques que garanteixin l’accés
universal a l’educació o la producció i socialització del coneixement? De
mitjans de comunicació de propietat col·lectiva i gestionats democràticament
que garanteixin plenament la llibertat d’informació? De mecanismes de
democràcia directa i municipal que garanteixin l’autodeterminació quotidiana de
les comunitats locals? Etcètera.
O consolidem i generalitzem aquests embrions de poder constituent
material –els poders no estatals!- per tal d’exercir l’autodeterminació i la
independència des del punt de vista de les classes populars catalanes, o bé la
independència del nostre país serà un somni convertit en malson. No oblidem.
Existeix la Catalunya
de Torres i Bages, de Cambó… i de Felip Puig. I existeix la Catalunya de Salvador
Seguí, de Micaela Chalmeta… i de Xirinacs. En aquest sentit, també, nosaltres
decidim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada