Només superada per Londres i París, Barcelona ja ha 
esdevingut la tercera ciutat europea més atractiva per la inversió 
hotelera. Amb la venda de l’hotel W –popularment conegut com l’hotel 
Vela, el destructor de la costa barcelonina– a un fons qatarià per 200 
milions d’euros, la inversió a la ciutat ha crescut un 71%. Es parla de  boom
 turístic –n’hauríem de dir bombolla?– i els inversors recorren la 
ciutat, frenèticament, cercant edificis per a convertir en hotels, entre
 ells –metàfora incisiva de país– l’antiga Conselleria d’Economia de la 
Generalitat de Catalunya. Els analistes destaquen que els fons 
d’inversió internacionals "tenen por" de quedar fora del mercat 
barceloní si pugen els preus. Les pors dels fons d’inversió, tant 
diferents a les nostres, són no sadollar la seva voracitat.
 L’alcalde de la ciutat, Xavier Trias, és conegut per mitigar unes pors i
 desfermar-ne d’altres. A l’abril del 2013, en la inauguració de l’hotel
 Vueling by HC (Vueling més Hotels Catalonia, 13 
milions d’inversió, 4 estrelles, a 800 metres de Plaça Catalunya, 
l’antiga Rimaia 2) afirmà que, en un context de crisi econòmica, "que 
siguem capaços de crear riquesa, generar ocupació i ser una ciutat 
competitiva és essencial". En l’acte, Trias defensà la rellevància 
estratègica del sector turístic barceloní, que aporta el 16% del PIB de 
la ciutat. Mesos després, passà de les paraules a l’acció. Sota la 
justificació de "permetre noves inversions per augmentar l’oferta 
turística", el govern municipal (amb vots de CiU i PP) aprovà la 
modificació del Pla d’usos de Ciutat Vella. És a dir, l’obertura de nous
 hotels al saturat districte històric de la ciutat, que ja compta amb 
17.000 places hoteleres. A l’octubre, Trias encara ho posà més fàcil, i 
entregà al Gremi d’Hotelers de Barcelona la gestió de les llicències 
d’establiments turístics en venda a Ciutat Vella, perquè facin la 
"mediació" amb els inversors "interessats en rescatar-les". No és només 
la renúncia del govern de la ciutat a la gestió pública del sector: és 
l’entrega indissimulada als propis actors que en faran negoci. Lliure 
mercat. Relativament.
 La compenetració de 
l’Ajuntament de Barcelona amb el negoci immobiliari –lapsus, turístic– 
és total i estratègica. A partir de Turisme de Barcelona, un organisme 
público-privat (la famosa concertació público-privada), es vincula 
l’administració municipal amb 700 operadors. Una palanca pública per a 
fer el salt privat: la indústria metropolitana més poderosa és entregada
 institucionalment als fons d’inversió internacionals. L’economia de la 
ciutat és, avui, economia global. És la financiarització, tanmateix, 
l'única possibilitat econòmica de Barcelona? És sensat defensar un model
 productiu absolutament exogen? Quines necessitats ciutadanes resol una 
indústria basada en exportar rendibilitats i atendre un 90% de clients 
internacionals? Coneixem les relacions laborals precaritzades del sector
 i les seves conseqüències respecte els preus de l’habitatge. Coneixem 
la violència immobiliària que pateixen els residents de les zones  turistificades
 i l’expropiació de l’espai públic que comporta. Coneixem l’estranyament
 de la pròpia ciutat que vivim els seus habitants. Què significa crear 
riquesa? Quina ocupació volem generar?  Què ens suposa ser una ciutat 
competitiva? És possible una altra economia metropolitana?
  Futurs anteriors: la Flor de Maig
 Aliens, aparentment, a les vicissituds d’alcaldes, hotels i fons 
d’inversió, al bell mig de l’antic barri industrial de Barcelona, el 
Poblenou, un conjunt de col·lectius malden per resoldre solidàriament 
les seves necessitats. S’han reapropiat de l’històrica cooperativa 
obrera la Flor de Maig, i intenten crear-hi no només un centre social 
autogestionat, sinó reconstruir un barri suplantat per la seva 
tematització productiva: el 22@. Des de la Flor de Maig es potencien 
quatre cooperatives de consum agroecològic, es refan vincles comunitaris
 amb veïnes de totes les edats, s’impliquen en la definició popular de 
l’espai públic a la Rambla del Poblenou, i es practica l’ajuda mútua amb
 els veïns més vulnerables que, sense casa, ocupen les naus de l’antic 
Manchester català.
 Malgrat les aportacions positives 
al conjunt de la vida social, la Flor de Maig està immersa en un procés 
judicial que pot comportar el seu desallotjament. La propietat, que es 
feu amb l’edifici en els anys cinquanta de la corrupta legalitat 
franquista, en reclama els drets. Els actuals usuaris, per contra, 
esgrimeixen la legitimitat de recuperar ("recooperar") un patrimoni 
obrer i popular que fou perdut a causa d’una derrota més vasta: la de 
1939. Defensen que estan construint un nou espai públic de cooperació econòmica, social i solidària.
 Actuarà l’Ajuntament amb la mateixa vehemència amb que recolza 
l’economia global, per ajudar aquests esbossos d’economia de proximitat?
 Esperem que sí, i que compri o expropiï l’edifici de la Flor de Maig 
per a garantir el desplegament de les noves potencialitats socials i 
comunitàries.
 L’actual Flor de Maig ens remet, 
directament, a una altra genealogia de Barcelona. Ens mostra –futur 
anterior– una història alternativa i subversiva del desenvolupament de 
la ciutat, que ha emergit com a producte d’unes relacions de força i ha 
acabat amb altres ciutats possibles. La Flor de Maig d’avui ens remet a 
la Flor de Maig d’ahir, la cooperativa obrera de consum que, fundada 
l’any 1890 al Poblenou per setze obrers boters, arribà a articular –amb 
una desena de sucursals i una granja a Cerdanyola– les necessitats 
econòmiques i socials de milers de famílies barcelonines. La Flor de 
Maig ens remet a la genealogia de la ciutat cooperativa.
 Si el capitalisme ha entès sempre la dimensió econòmica de la ciutat, 
l’esquerra ha oblidat generar una pròpia cultura econòmica urbana. En 
alguns casos perquè li seguí la corrent al capitalisme, com la 
socialdemocràcia de Jocs Olímpics i  smart cities. 
En altres, perquè se centrà obsessivament en la fàbrica fordista i no 
entengué que la producció i reproducció capitalista se socialitzava en 
la ciutat i la convertia en la metròpoli-empresa. Però més enllà de 
l’esquerra com a gran relat ideològic impotent, en les nostres ciutats 
han existit pràctiques concretes de cooperació econòmica que hem de 
rescatar, i prendre el millor d’elles per a crear una nova democràcia 
econòmica urbana.
 La Flor de Maig no fou l'única 
cooperativa de Poblenou. Amb Pau i Justícia, l’Artesana o l’Econòmica, 
aquelles experiències bastiren una alternativa socioeconòmica amb un 
arrelament impressionant al territori. Altres barris de la ciutat, com 
Sants, Gràcia i el Clot també foren barris eminentment cooperatius, i 
per tota la geografia obrera –Barceloneta, Sant Andreu, Poble Sec o 
Horta– es crearen, entre el segle XIX i el XX, nombroses societats 
cooperatives de consum, producció i crèdit. Les cooperatives de consum 
pretenien bàsicament suprimir intermediaris comercials burgesos, i 
abastir-se directament d’aliments i altres productes de primera 
necessitat, recuperant part del salari expropiat pel comerciant. Amb els
 anys, saberen col·lectivitzar els seus excedents de percepció 
(beneficis) i els dedicaren a afrontar les necessitats dels seus 
associats: educació, sanitat, mutualisme, caixes de resistència per 
afrontar vagues, locauts empresarials, atur, jubilacions, malalties, 
orfandats i viduïtats. En alguns casos, emprengueren iniciatives 
productives de segon grau i també habitacionals de base cooperativa, 
així com cooperatives autònomes de treball i producció. No obstant les 
dificultats, el cooperativisme obrer de consum fou la base perquè les 
classes treballadores barcelonines s’erigissin en subjectes de la seva 
pròpia emancipació econòmica, l’eina per a crear unes polítiques socials
 autogestionades en un context on no existia, ni remotament, l’Estat del
 benestar. A Barcelona, l’any 1935, unes deu mil famílies s’organitzaven
 en una seixantena de cooperatives de consum, i ja el 1937, en el 
context extraordinari de la guerra civil i la revolució social, a 
Catalunya eren 350.000 famílies les que vehiculaven el consum en les 
cooperatives obreres. El 1939 aquell món obrer autogestionat desaparegué
 amb el triomf del feixisme. Avui, no obstant, ens pot inspirar en la 
creació d’una nova economia metropolitana fonamentada en la cooperació 
social.
  Democràcia econòmica i dret a la ciutat
 Les antigues cooperatives obreres afrontaren les necessitats materials 
de les poblacions urbanes proletaritzades del moment. Abastiment 
alimentari, equipaments, prestacions socials, educació, sanitat, crèdit,
 fins i tot habitatge i renda associada al treball cooperativitzat, 
foren dimensions articulades col·lectivament i de forma democràtica pels
 seus protagonistes. Institucions socials fermament arrelades als seus 
barris, les cooperatives esdevingueren puntals d’una economia de 
proximitat, autogestionada per les relacions de veïnatge. És a dir, 
l’antítesi del model d’economia globalitzada on les ciutats han de ser 
nodes d’inversió del capital financer global, d’extracció de plusvàlua i
 per tant de mercantilització i precarització de la vida urbana.
 Quines són les institucions socials que avui impulsem per a fer front a
 les noves i velles necessitats urbanes? Amb quins nous organismes 
articulem la cooperació social a la ciutat? Com impulsem una nova 
democràcia econòmica urbana?
 Autors com Henri Lefebvre es referien, ja l’any 1968, al dret a la ciutat.
 Per Lefebvre, aquell dret significava imaginar i reconstituir un tipus 
totalment diferent de ciutat, lluny de l’expropiació urbana constant 
practicada per l’economia capitalista (1). Més recentment, geògrafs i 
urbanistes, des de David Harvey a Jordi Borja, insisteixen en un mateix 
sentit. Per Harvey, el dret a la ciutat significa que existeix un poder 
col·lectiu del conjunt dels habitants per a construir la ciutat que 
necessiten. Afirma: “només quan s’entengui que els qui construeixen i 
mantenen la vida urbana tenen un dret primordial a allò que han produït,
 i que una de les seves reivindicacions és el dret inalienable a adequar
 la ciutat als seus desitjos més íntims, arribarem a una política urbana
 que tingui sentit” (2). Per Borja, el dret a la ciutat no es farà 
efectiu mentre hi hagi precarietat urbana, sigui laboral, existencial o 
habitacional; mentre es privatitzin espais públics; mentre l’economia 
especulativa forgi els designis urbans (3).
 Per tant, per a garantir el dret a la ciutat, calen alternatives al 
model especulatiu, precaritzador i exogen de la indústria turística 
barcelonina. Impulsar una economia autocentrada en allò local, 
protagonitzada per usuàries, treballadores i comunitats veïnals. Una 
nova economia urbana basada en la resolució de les necessitats des de la
 proximitat, autogovernada amb formes de propietat col·lectiva i gestió 
democràtica. Cal crear, a tots els barris barcelonins, nous espais públics de cooperació econòmica, social i solidària.
 A Poblenou, a Sants, a Sant Andreu, a Poble Sec, a Nou Barris, arreu on
 puguem. Hem d’iniciar, a més, els aprenentatges que ens serveixin per a
 col·lectivitzar i reorientar els sectors estratègics de l’economia 
metropolitana: també el turisme. I cal desallotjar aquells que posen en 
venda la ciutat i els seus habitants, no els qui la viuen i la defensen.
 Cal, en definitiva, un canvi profund del règim econòmic metropolità: el
 naixement de la democràcia econòmica urbana, la ciutat cooperativa que 
els seus habitants necessitem.
Publicat a eldiario.es 13/11/2013
 (1) Lefebvre, H. (1969) El derecho a la ciudad. Edicions 62: Barcelona
 (2) Harvey, D. (2013) Ciudades rebeldes. Del derecho a la ciudad a la reolución urbana. Akal: Madrid.
 (3) Borja, J. (2012) "Espacio público y derecho a la ciudad" a AAVV El dret a la ciutat/Derecho a la ciudad. Institut Drets Humans de Catalunya: Barcelona.
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada